Wąsy – czyli powracające trendy inspiracją dla współczesnej reklamy i designu.

 

 

Żyjemy w czasach, w których możemy powiedzieć, że prawie wszystko już było lub jest podobne do czegoś, co widzieliśmy wcześniej. Moda i nawiązania do niej wracają niczym bumerang. Widzimy to szczególnie na ulicy, gdzie styl ubierania się w XXI wieku polega na mieszaninie krojów całego poprzedniego stulecia. Dociera to do nas także podczas słuchania współczesnej muzyki rozrywkowej, której produkowana ilość gwarantuje, że pewne motywy i frazy muszą wydawać nam się znajome. W architekturze nieodzowne w zasadzie jest odniesienie do wcześniejszych stylów, tworzenie projektów na bazie danego kanonu. Analogiczne wnioski można wysunąć obserwując metafory malarstwa współczesnego czy filmy i zawarte w nich odniesieniach do historii kina.

W zasadzie nie istnieje strefa funkcjonowania społecznego, w której byśmy nie dostrzegli tej tendencji. Dotyczy to także designu użytkowego. Przeglądając stare zdjęcia rodzinne natrafiłem na portret pradziadków z okresu 20-lecia międzywojennego. Czy na tej pełnej prostoty fotografii znajduje się choćby jeden element, który mógłby pobudzić kreatywność w świecie designu i reklamy?

100_5143b

Powyższy portret posiada minimalną ilość szczegółów. Głównymi elementami, które dają nam pogląd na wiek i charakter zdjęcia to chusta na głowie kobiety i wyrazisty wąs mężczyzny. O ile chusta gdzieś zaniknęła w naszej kulturze i w mniejszym stopniu została zastąpiona przez apaszki, o tyle wąs przetrwał w pewnych kręgach i jest wyznacznikiem stylu bycia. Gdzie możemy go odnaleźć?

Wąsy to styl bycia:

Wąs stał się odniesieniem do pewnego stylu bycia jak i poglądu na modę męską. Z jednej strony wyodrębnił się ze społecznych zmian kulturowych, z drugiej przypłynął z zachodnią modą na mężczyznę „lamberseksualnego” (http://natemat.pl/124317,lumberseksualny-nie-znaczy-niezadbany-czyli-jaki-rozwiewamy-watpliwosci) i mężczyznę „gentelmena”. O tym jak silnie zakorzenił się w świadomości, pokazują nam memy i strony internetowe, w których wąs odgrywa jedna z głównych ról.

czas genetelmenow

wąsy 2

Barbershopy i logo:

Konsekwencją napływających treści to pojawienie się miejsc usługowych, gdzie panowie mogą zadbać o swój zarost, a do łask wróciła brzytwa. W zachodniej Europie każde większe miasto posiada takie miejsce, w Polsce to odradzająca się nowość. W ostatnim czasie najgłośniej było o warszawskim barbershopie i akademii Adama Darskiego – „Barberian”. Powstawanie lokali usługowych wiąże się z nową przestrzenią kreatywną dla twórców logotypów. Kilka przykładów poniżej.

barberian

wąsy 6

Black retro barber shop icons, emblems or logos with moustache, combs and scissors for service industry design

wąsy 4

Design użytkowy – gadżety:

Nasze czasy są mieszaniną stylów i kultur. Świat gadżetów pozwala zaspokoić zapotrzebowanie na różnorodność i wyrażenie siebie. Jednocześnie istnieje tak wiele form wyrazu, że twórców ogranicza jedynie ich wyobraźnia. Ozdoby i nawiązania często można napotkać w restauracjach i pubach.

wąsy 3

wąsy 12

wąsy 7

wąsy 9

wąsy 10

wąsy 14

wąsy 11

Akcje społeczne i sztuka:

Wąsy stały się także synonimem pewnych zjawisk społecznych i stereotypów, które mają odzwierciedlenie w różnych akcjach i, choćby literaturze. Dobrym przykładem jest Akcja Movember – zbitka angielskich słów określających wąsy i listopad. Panowie przez cały listopad zapuszczają wąsy – akcja ma na celu uświadomienie problemów zdrowotnych charakterystycznych dla płci męskiej.

movermber

wąsy ksiażka

W sklepach:

Aby odnaleźć różne wersje wąsów nie trzeba zaglądać do Internetu. Wystarczy pójść do większego sklepu lub którejś z licznych galerii handlowych. Oto, co udało się odnaleźć podczas niezaplanowanej wizyty w galerii – pierwsze trzy były produkty dostępne w sklepie Home&You, następne trzy w sieci Empik:

Zdjęcie0310

Zdjęcie0311

Zdjęcie0313

Zdjęcie0315

Zdjęcie0316

Zdjęcie0317

Wąs w reklamie i e-marketingu

Liczne powyższe przykłady to jedna z głównych form komunikacji na Facebooku. Oprócz zdjęć i zestawień, dostaniemy grafiki, ankiety i promowanie spotkań, powiązujących styl bycia ze stylem życia.

mov sm1

mov sm2

Na Twitterze wąs i zarost to dobry powód do dyskusji –głównie na temat nowinek dotyczących pielęgnacji zarostu, promocji miejsc typu barber shop.Częstym sposobem promocji jest organizowanie wyzwań i promowanie filmów pokazujących rozwój zarostu przez określoną ilość dni.

barber add1

Z kolei na Instagramie znajdziemy nie tylko zdjęcia znanych osób z dorobionym wąsem, prawdziwych mężczyzn w trakcie ich codziennych czynności, ale także zestawy do pielęgnacji czy kompilacje przed–po strzyżeniu.

Wąs w reklamie to głównie promocja akcji Movember, a także usług barberskich, nawiązanie do aktualnej mody czy odniesienia do stylu gentelmena.

Trend barberski wykorzystał także Calsberg: