W czasach wielu darmowych komunikatorów internetowych SMSy nie są już tym, czym dawniej. Młodzi ludzie w dużej mierze woleli przerzucić się na Facebookowego Messengera czy WhatsApp, którego rekord to 64mld wiadomości w 24 godziny. Czy to oznacza odejście w niepamięć krótkich wiadomości w sieciach telefonii komórkowej? Zdecydowanie nie. Andrzej Ogonowski (Dyrektor marketingu i PR w SMSAPI) opowie nam dlaczego.

 

Jakub Biel: Dawniej SMS-y były wykorzystywane tylko do kontaktu ze znajomymi. Teraz to również świetne narzędzie marketingowe. Do czego konkretnie mogą służyć?

Andrzej Ogonowski: Mógłbym odpowiedzieć lakonicznie, że do tego, co każdy kanał komunikacji – do wymiany i dostarczania informacji. A tak na serio, to większość naszych klientów używa ich w dwóch obszarach. Pierwszy to obsługa klienta, czyli powiadomienia o przesyłkach, stanie konta, przypomnieniach o wizytach. Właściwie chyba każdy z nas dostaje takie informacje codziennie. Ułatwiają one komunikację z klientem, poprzez automatyzację pewnych procesów, które normalnie (np. w wypadku bezpośredniej rozmowy telefonicznej) wymagałby większych nakładów pracy.

Drugie bardziej efektowne, ale trudniejsze wykorzystanie wiadomości tekstowych, to kampanie, marketing SMS. Możemy wysyłać informacje o konkursach, promocjach, rabatach, imprezach – słowem o wszystkim, co może być interesujące dla naszych klientów. Chciałbym od razu zaznaczyć, że wszelkie spamerskie i niechciane wiadomości to zła i mało skuteczna praktyka. Dobra kampania SMS, to taka przeprowadzona do kontaktów z własnej bazy, czyli osób, które wyraziły chęć otrzymywania informacji o ofercie firmy. Takich osób, jest naprawdę sporo. Na przykład, która z kobiet nie chciałaby być poinformowana, że w jej ulubionej drogerii trwa właśnie wyprzedaż na francuskie perfumy?

 

Andrzej Ogonowski - SMSAPI

Andrzej Ogonowski

JB: Czy można zmierzyć skuteczność takich kampanii?

AO: Oczywiście, jest przynajmniej kilka metod, dzięki którym możemy obliczyć, jaką skuteczność odniosła nasza kampania. Pierwszą jest oczywiście porównanie obrotów w trakcie trwania kampanii z analogicznym okresem, kiedy nie prowadziliśmy działań. Jednak według mnie najlepszą metodą jest jednak liczenie kodów rabatowych wysłanych SMS-em, które wykorzystują klienci. Ostatnio jedna z dużych sieci drogerii przeprowadziła taką akcję i… ponad 50% transakcji z jednego dnia stanowiły te z wykorzystaniem kodu wysłanego właśnie za pomocą wiadomości SMS. Dobrym sposobem, szczególnie w e-commerce, jest monitorowanie ilości osób wchodzących na naszą stronę za pomocą linku wysłanego SMS-em. Dzięki panelowi wysyłek, choćby takiemu jak SMSAPI, za pomocą kilku kliknięć możemy zobaczyć, ile osób kliknęło w wysłany odnośnik. Osoby obeznane z analityką internetową z łatwością zmierzą także współczynnik konwersji z tego źródła dzięki specjalnym parametrom kampanii utm dodawanym do skracanego linka.

 

 

JB: Jaka jest skuteczność kampanii SMS w porównaniu z innymi wysyłkami, np. mailingowymi?

AO: Jest wiele czynników wpływających na skuteczność kampanii opartych na wiadomościach SMS. Kluczowym jest, jak wspomniałem na początku, bez wątpienia własna baza kontaktów. Wysyłki przeprowadzane do osób, które znają nasza markę i choć raz skorzystały z jej oferty, są średnio kilkadziesiąt, nawet kilkaset razy skuteczniejsze niż takie skierowane do przypadkowych klientów. Innym ważnym elementem skutecznej kampanii jest wielokanałowość. Na prowadzonych przez mnie prelekcjach, zawsze powtarzam uczestnikom, że nie ma jednego najskuteczniejszego narzędzia, ani kanału. Należy łączyć digital z printem, a tradycyjne media z mobile. Znamy kilka przypadków kampanii, w których wiadomości SMS i mailingi dobrze się uzupełniały dając finalnie bardzo satysfakcjonujące wyniki.

Open Rate dla SMS-ów jest bardzo wysoki i potrafi wynieść nawet 90%. Dlaczego? Załóżmy, że podczas czytania tego tekstu, któryś z czytelników usłyszy dźwięk przychodzącej wiadomości, jak myślisz, najpierw skończy lekturę, czy odruchowo sięgnie po telefon? Jeśli od razu odbierze SMS-a, to zachowa się, jak 9 na 10 osób.

 

Andrzej Ogonowski – Dyrektor Marketingu i PR SMSAPI.pl. Przypominamy, że jego firma co roku organizuje Mobile Silesia, gdzie można dowiedzieć się wiele o marketingu i technologiach mobilnych.