Pamiętasz swój pierwszy raz? Niezależnie od tego czy Twoje pierwsze doświadczenia seksualne należały do tych bardziej lub mniej udanych, tak naprawdę istotne jest to, że…praktyka czyni mistrza. I o ile ta zasada sprawdza się w przypadku ludzi, tak w przypadku reklamy zdaje się, że marketerzy nie potrafią wyciągać wniosków i uczyć się na błędach. Dowodem na to są liczne spoty telewizyjne lub billboardy na widok których większość z nas myśli: “wtf?”. Poznajcie niektóre ze stosunkowo (tak, to dobre słowo) nieudanych kampanii o zabarwieniu erotycznym.

 

1. Profi

Wielkopolska firma Profi pewnego pięknego dnia wpadła na pomysł, by uatrakcyjnić polskie miasta i wzbogacić je swoimi billboardami z naprawdę chwytliwym hasłem reklamowym: “jeszcze nie miałam tego w ustach”. W tej jakże zakamuflowanej komunikacji marketingowej chodziło o promocję…pierwszej na polskim rynku zupy instant w płynie. Władze przedsiębiorstwa w reakcji na oburzenie szerokiego grona odbiorców tłumaczyły się, że billboardy miały charakter humorystyczny i tak naprawdę dyskryminują mężczyzn, a nie kobiety, którym ta reklama się naprawdę podoba. No cóż…śmiało można rzec, że wyszedł z tego niezły pasztet.

czy seks sprzedaje - profi

 

2. NAT Group

W jaki sposób zachęcić młode pokolenie do korzystania ze swoich autobusów? Zdaniem brytyjskiej firmy NAT Group – umieszczając półnagich ludzi na swoim pojeździe, promujących hasło: “Ride me all day for £3”. Skojarzenie z prostytucją jest raczej oczywiste, a wzburzenie ludu…nieuniknione. W sieci natychmiastowo po wypuszczeniu autobusów na drogę ruszyła fala hejtu i oskarżeń o seksizm, a media wręcz huczały o braku moralności całej firmy. Sama reklama doczekała się także licznych przeróbek. NAT Group…i po co Ci to było?

czy seks sprzedaje 2

(źródło: https://pbs.twimg.com/media/CEufvxQW8AAooLV.jpg:large)
(źródło: https://pbs.twimg.com/media/CEufvxQW8AAooLV.jpg:large)

 

3. 3AM by SEAN JOHN

Diddy znanym raperem jest, więc można by rzec, że jego nowy zapach perfum 3AM by Sean John będzie prawdziwym sprzedażowym hitem. Niestety, cudowne plany zburzyła mocno nieudana reklama. W teorii w tym spocie wszystko było cacy: słynny piosenkarz, goła baba w postaci jego dziewczyny celebrytki, całkiem zacna muzyka w tle i nieustające aluzje do seksu. A jak to wyszło w praktyce? Warto przekonać się samemu:

Cóż, jeśli życie erotyczne tej dwójki wygląda tak jak na załączonym klipie, niestety pozostaje nam wróżyć im rychłe rozstanie.

 

4. REVANGE i Cell Shot

Internety aż płoną od ilości udostępnień reklamy odżywek marki REVANGE. Na szczególną uwagę zasługuje wyjątkowo staranna obróbka graficzna, perfekcyjne dobranie fontów do hasła reklamowego oraz piękna, naga kobieta, umorusana piaskiem. Warto ponadto dodać, że w tej reklamie zawarte jest także solidne Call to Action i precyzyjne wyjaśnienie grupie docelowej sfokusowanej na robieniu masy oraz rzeźby co powinni robić po czym. Tak na wszelki wypadek, aby im się czasami nie pomyliło. Stwierdzić można, że to prawdziwy majstersztyk marketingowy, więc czemu nas tak bawi?

(źródło: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/v/t1.0-9/11245509_961408107203866_789855805648967595_n.jpg?oh=78e114ab437d1ca36036184fd2629d25&oe=55CCA13F&__gda__=1438759169_09679d937af0bd81dc74ad392579302f)
(źródło: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/v/t1.0-9/11245509_961408107203866_789855805648967595_n.jpg?oh=78e114ab437d1ca36036184fd2629d25&oe=55CCA13F&__gda__=1438759169_09679d937af0bd81dc74ad392579302f)

 

5. Expresso Cafe

Kawiarnie w miastach wyrastają, jak grzyby po deszczu. Jak zatem zachęcić naród do odwiedzenia swojej? Oczywiście wplatając seksualną aluzję do hasła reklamowego. Jedynie najstarsi Indianie raczą wiedzieć czy Expresso Cafe wymyśliło ten slogan, jako pierwsi. Niewątpliwie jednak w ślad za nimi poszło wiele innych firm lokalnych. Co można im zatem poradzić? Kochani, nie podążajcie tą drogą. Zwłaszcza, że jest już mocno wydeptana.

(źródło: http://www.bez-cenzury24.pl/upload/images/large/2014/08/zapros_go_na_kawe_2014-08-19_10-41-05.jpg)
(źródło: http://www.bez-cenzury24.pl/upload/images/large/2014/08/zapros_go_na_kawe_2014-08-19_10-41-05.jpg)

 

Paradoksalnie najlepsze z najlepszych i zdecydowanie najbardziej wysmakowane reklamy o zabarwieniu erotycznym tworzy marka…pornograficzna. Skoro oni potrafią robić subtelny marketing to Ty marketerze też. Pamiętaj o tym.

 

(źródło: http://www.adweek.com/files/imagecache/node-detail/pornhub-finalists-02-2014.jpg)
(źródło: http://www.adweek.com/files/imagecache/node-detail/pornhub-finalists-02-2014.jpg)
  (źrodło: http://www.adweek.com/files/adfreak/AdFreak%20new/pornhub-sfw-ads-3-2014.png)
(źrodło: http://www.adweek.com/files/adfreak/AdFreak%20new/pornhub-sfw-ads-3-2014.png)
(źródło: http://cdn7.feeldesain.com/feel/wp-content/uploads/2014/03/1394388412_4-office.jpg)
(źródło: http://cdn7.feeldesain.com/feel/wp-content/uploads/2014/03/1394388412_4-office.jpg)

 

Na koniec przedstawiam Ci kilka złotych rad:

– jeśli już musisz użyć seksu w swojej komunikacji marketingowej – rób to z głową, a unikniesz oskarżeń o seksizm i tzw. “szczucie cycem”

– pamiętaj, że nie z każdego produktu da się uczynić przedmiot seksualnego pożądania, no bo come on…wyobrażasz sobie, że napalasz się na trumnę? (wyjątkiem jest coroczny kalendarz Lindnera http://kalendarzlindner.pl/edycje/)

– nie kopiuj złych praktyk – jeśli komuś już kiedyś nie wyszła dana kampania o zabarwieniu erotycznym – nie powielaj kiepskich wzorców

– zanim wydasz na świat owoc swoich erotycznych myśli w formie kampanii marketingowej – zapytaj przedstawicieli różnych środowisk co na ten temat sądzą (tak, opinia babci i mamy też się liczy).

 
 
 

Dagmara PakulskaAutorem tekstu jest Dagmara Pakulska  
marketer i HR-owiec z zawodu oraz z pasji. Obecnie Marketing Manager w agencji interaktywnej i miłośniczka social mediów ze stwierdzonym uzależnieniem od Twittera i pracoholizmem. Na co dzień siedzi w branży kreatywnej, zajmując się budowaniem strategii marketingowych dla marek, począwszy od lokalnych salonów fryzjerskich, a skończywszy na ogólnopolskiej sieci pizzerii. Po godzinach stała bywalczyni branżowych eventów

  • http://hkstrategies.pl Rafał S.

    Świetny tekst! Przyjemnie się czyta, przykłady bardzo dobrze wyłożone…
    Nie mogę się tylko zgodzić z 4. Nam się ta reklama może nie podobać, ale my nie jesteśmy targetem. IMHO jest idealnie uszyta pod grupę docelową i sądzę, że akurat tutaj „zrobi robotę”. A fakt, że my się pośmiejemy i skrytykujemy, raczej nie będzie miał zauważalnego wpływu na biznes producenta ;)

    • Dagmara Pakulska

      Dzięki, Rafał! :) To fakt, że numerek 4 podpada perfekcyjnie pod grupę docelową. Można to bylo jednak chociażby troszkę inaczej obrobić graficznie i pewnie bardziej by nam to grało. Tak czy inaczej, jest to naprawdę ciekawy przykład reklamy o czym świadczy grono jej udostępnień w mediach społecznościowych. Z pewnością o marce zrobiło się głośno, a poniekąd pewnie o to chodziło. :)