Efekt pierwszego wrażenie trwa do około 3 minut, w tym pierwsze kilkanaście sekund to podświadoma ocena człowieka. Nic tutaj nie powinno być przypadkowe: sposób, w jaki wypowiadamy swoje imię i nazwisko, uścisk dłoni, spojrzenie, wygląd, przyjęta postawa i nienaganne maniery. Często te z pozoru błahe elementy naszego wizerunku zewnętrznego decydują o sympatii do osoby z którą budujemy relacje.

 

Komunikacja niewerbalna to informacje, które docierają do nas podczas rozmowy. Warto zauważyć, że aż 55% informacji czerpiemy z mowy ciała. Tonacja głosu stanowi zaledwie 38% przyswajanych przez nas wiadomości, a słowa jedynie 7%. Współcześni biznesmeni, menadżerowie jak również przedstawiciele innych profesji coraz częściej uświadamiają sobie znaczenie mowy ciała w kontaktach z innymi. Język niewerbalny jest dla ludzi najbardziej autentycznym źródłem danych. Nie został wcześniej zredagowany ani nie jest też przepuszczany przez filtry. Jest on całkowicie podświadomy. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, że go w ogóle używamy.

 

 

Mowa ciała

Mowa Ciała

 

Język ciała jest przyswajalny instynktownie, przez emocje, a nie umysł. Przy tym jest uniwersalny – ruchy, postawa, i gesty są zrozumiałe na całym świecie. Dlatego komunikacja niewerbalna ma ogromny wpływ na profesjonalny wizerunek Wiedza na temat mowy ciała pozwala nam zdobyć kontrolę nad swoim ciałem jak i emocjami. Słowa i mowa ciała powinny tworzyć całość. Jeżeli mówią to samo, wzmacniają przekaz. Jeżeli nie współgrają ze sobą, informują nas o tym, że nadawca mówi dwie różne rzeczy. Wtedy zazwyczaj odbiorca pomija znaczenie słów i przyjmuje za prawdziwą informację przekazywaną przez mowę ciała.

Podczas rozmowy powinniśmy wystrzegać się nadmiernej gestykulacji. Im mniej machania rękami tym łatwiej o dobry wizerunek. Wyjątkiem może być sytuacja kiedy prowadzimy konferencje, wtedy gesty i ruchy ciała jeszcze bardziej podkreślają nasze słowa. Gesty mające negatywną wymowę to m.in. trzymanie rąk w kieszeniach, siedzenie w pozycji półleżącej, opieranie rąk na biodrach, opieranie się o ścianę, żucie gumy.

 

 

Strój

italy-226110_1280

 

Strój zawsze przemówi jako pierwszy. To pewnego rodzaju wizytówka, dlatego wymaga szczególnej uwagi. Odpowiedni ubiór podkreśla naszą wiarygodność i profesjonalizm. Warto o tym pamiętać, ponieważ jest on wyrazem szacunku dla naszego partnera biznesowego. Dobierając garderobę, zawsze należy mieć na uwadze reprezentowane stanowisko, porę dnia i roku.

Odpowiednim strojem dla biznesmena jest klasyczny zestaw – garnitur, koszula, krawat. Wraz z koszulą najbezpieczniej układać go w trójkolorowe kombinacje. Kierując się zasadą – ciemny garnitur, nieco jaśniejszy krawat i najjaśniejsza koszula. Kobieta powinna pamiętać o klasycznych krojach, kolorach, zakrytych ramionach i pełnych butach. Żadna frywolność oraz strój budzący dwuznaczne skojarzenia nie będzie budził zaufania.

 

 

Przedstawianie się

Japanese

 

W Polsce zasadą jest podawanie imienia przed nazwiskiem. Witając się czy przedstawiając, zarówno kobiety jak i mężczyźni powinni wstać. Swoje personalia wymawiamy powoli i wyraźnie.

 

 

Uścisk dłoni

woman-888406_1280

 

Przedstawienie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni. Trwa on mniej więcej tyle, ile powiedzenie sobie „dzień dobry”. Należy unikać przedłużania uścisku aż do końca wzajemnej prezentacji. Gest ten to jedyny kontakt fizyczny, na który możemy pozwolić sobie w biznesie i warto go opanować do perfekcji. Prawidłowy uścisk dłoni musi być naturalny i zdecydowany – nie może być ani za silny, ani wiotki.

 

 

Zapoznanie się z zasadami savoir-vivre oraz praca nad wizerunkiem może pomóc w odniesieniu sukcesu zawodowego. Za granicą manipulacja strojem oraz wyglądem jest powszechna. Klient najpierw kupuje Ciebie, a dopiero potem Twój produkt. Warto dbać o te obszary, które budują i utrzymują profesjonalny wizerunek.

 

 

 

Małgorzata KrólAutorem tekstu jest Małgorzata Król.

(Linkedin)

Właścicielka firmy szkoleniowo-doradczej. Specjalistka z zakresu etykiety i profesjonalnej obsługi klienta. Pasjonatka savoir-vivre’u. Członek Polskiej Rady Biznesu, autorka tekstów dla Law Business Quality, Przedsiębiorcy.eu, Magazynu Madame oraz bloga dla marki odzieżowej Adam Feliks Próchnik.

www.krawatimuszka.pl