Czerwiec to nie tylko początek astronomicznego lata, ale również – a może przede wszystkim – zakończenie roku szkolnego i początek wakacji. Dlatego też czwarte spotkanie w ramach inicjatywy BeCom! (której jesteśmy patronatem medialnym) poświęcone będzie wiedzy i rozrywce w nowych mediach. Ekspertami – w pierwszej części – kolejnego spotkania BeCom! będą Dawid Tekiela (CEO grupy Hammer Media wydawcy m.in. bezuzyteczna.pl, viralka.pl czy wiedzoholik.pl) oraz Filip Połoska (Jednoosobowa redakcja Faktoidu. Pracownik newsroomu Gazeta.pl, gdzie zajmuje się social mediami i różnymi formami pokazywania treści w Internecie). Na poważnie i z przymrużeniem oka prelegenci opowiedzą o tym ile jest wart pomysł i jak promować sarny w social media. Podczas czwartego BeCom! młodzież będzie miała okazję, by zastanowić się, jak nowe media zmieniają komunikację społeczną i jak wpływają na sferę publiczną. W drugiej części spotkania BeCom! Kamil Soja (Account Executive Grupy Onet.pl oraz współzałożyciel Instytutu Medialnego) poprowadzi warsztaty z tworzeni skutecznego contentu w social media. Więcej informacji na Facebooku BeCom! i stronie wydarzenia.

 

Kliknij aby przejść do profilu BeCom na Facebooku

> Zapisz się na wydarzenie! <

 

 

Jaki jest cel organizowania BeCom! ?

Łukasz Szeliga: Ideą, która stoi za spotkaniami BeCom! jest stworzenie przestrzeni do rozmowy między młodzieżą a specjalistami z różnych dziedzin. Chodzi po prostu o to, by młodzież mogła się spotkać z tymi, którzy na co dzień zajmują się komunikacją, mediami czy też technologią. To szansa, by zadać pytania, podyskutować, podzielić się opinią i przede wszystkim poznać nowych ludzi, którzy są ciekawi świata.

 

Ale co odróżnia BeCom! od innych inicjatyw?

Pomysł na inicjatywę. W Krakowie i w większych miastach w Polsce są różnego rodzaju eventy z branży komunikacji, mediów i technologii dedykowane wszystkim, ale w praktyce niejednokrotnie są spotkaniami specjalistów z danej branży. BeCom! nastawiony jest na młodzież, dlatego też spotkania są tak przemyślane, by wprowadzały młodych ludzi w dany temat lub pokazywały go z innej – zarówno profesjonalnej, jak i praktycznej – strony.

Ponadto w ramach inicjatywy BeCom! organizujemy też bezpłatne warsztaty z szkołach pod nazwą #BeComPL for #HighSchools. Pierwsze takie warsztaty dotyczyły kreowania wizerunku w Internecie i stawiały pytanie czy podział na „virtual” i „real” ma jeszcze sens. Uczniowie i uczennice II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie, gdzie odbyły się warsztaty, byli żywo zainteresowani zagadnieniem, więc sens, by podejmować takie tematy z młodzieżą jest dla mnie bezdyskusyjny.

becom

 

Hasło BeCom! brzmi Communication Of Youth, dlaczego?

Uważam, że ważne jest zdanie i opinia tych, którzy dorastają w dobie aplikacji, mobilnych urządzeń, social media i nowoczesnych technologii. Stąd m.in. to hasło. Jednak najważniejsze w całej idei jest stworzenie przestrzeni dyskusji, by młodzież mogła porozmawiać z tymi, którzy zawodowo zajmują się komunikacją oraz tworzeniem nowych mediów i nowoczesnych technologii. Przymiotnik „nowy” jest to umowny, bo oczywiste, że rzeczywistość nieustannie się zmienia i zawsze będzie coś nowszego. Trudno zajmować się na spotkaniach jedynie social media skoro stanowią one, co prawdą ważną, ale tylko część cyfrowej ery, odwołując się do słów z niedawnego wykładu prof. Anthony’ego Giddensa w Krakowie.

 

O co chodzi w BeCom! ? Co jest w nim najważniejsze?

BeCom! to nie tylko okazja dla młodzieży, by spotkać się z profesjonalistami, ale to również okazja dla samych profesjonalistów, by posłuchać, co ma do powiedzenia młodzież. Chodzi o komunikację, rozmowę, wymianę myśli, o bycie BeCom!

 

Skąd zatem pomysł na BeCom! ?

Pomysł kiełkował we mnie od dłuższego czasu. Złożyło się na to zapewne wiele czynników – studia polonistyczne i socjologiczne, wolontariat, praca, zainteresowania i chęć stworzenia czegoś z myślą o młodzieży i dla młodzieży. Ale pomysł na dobre narodził się chyba, gdy pracowałem w szkole. Jedne zajęcia poświęciłem komunikacji w zmieniającej się rzeczywistości. Pokazałem wówczas uczniom film o HoloLens i nowinkach technologicznych. Byłem zaskoczony, jak chętnie wszyscy – bez wyjątku -włączyli się w dyskusję i na jakim poziomie toczyła się rozmowa. Wówczas pomyślałem sobie, że skoro temat tak spodobał się uczniom i uczennicom, to dlaczego nie stworzyć inicjatywy, gdzie starsza młodzież mogłaby porozmawiać na tematy związane z komunikacją, mediami i technologią z ekspertami.

 

becom12

 

Dlaczego BeCom! dedykowany jest młodzieży ze szkół średnich?

Bo formuła inicjatywy, ale i miejsce spotkań najlepiej sprawdza się w przypadku tej grupy docelowej. Uczniowie i uczennice szkół średnich są na takim etapie, gdy myśli się o tym, co dalej po szkole, gdy zastanawia się nad podjęciem pracy i pójściem na studia. Ale to też etap, gdy ma się sporą wiedzę z różnych dziedzin. Szkoda tego potencjału nie wykorzystać i zmarnować szansę stworzenia młodym ludziom przestrzeni dyskusji na tematy niezwykle ważne we współczesnym świecie, bo związane z komunikacją, mediami i technologią.

 

Jakie masz plany na BeCom! ?

Na razie BeCom! ruszył w Krakowie, ale chciałbym, by pojawił się również w innych miejscowościach. Ale to wymaga chęci i zaangażowania ludzi, którzy są w stanie poświęcić swój czas i koordynować BeCom! w swoim mieście.

 

Kto w takim razie może zostać koordynatorem BeCom! w swojej miejscowości?

Przede wszystkim osoba otwarta na młodzież, która lubi słuchać i rozmawiać z młodymi ludźmi. Organizowanie spotkań BeCom! to zadanie nie tylko dla jednej osoby, dlatego najlepiej gdyby to był zespół co najmniej 2-3 osób, z których przynajmniej jedna ma wykształcenie pedagogiczne/ psychologiczne lub jest po przygotowaniu pedagogicznym. To dla mnie ważny wymóg, bo choć obcowanie z młodzieżą to rozwijanie samego siebie, to również odpowiedzialność. Ważne, by taka osoba miała kontakt z młodzieżą, bo BeCom! to przede wszystkim młodzież, która bierze czynny udział w tworzeniu projektu. Stąd na przykład funkcja Ambasadora BeCom!.

 

11393147_1433781210263408_6449962281631155450_n

 

 

Jesteś pomysłodawcą i organizatorem BeCom!, ale kto oprócz Ciebie jest w zespole?

Po pierwszym spotkaniu BeCom! zagadał do mnie Adam Cichy, który powiedział, że bardzo mu się podobało i chciałby włączyć się w tworzenie BeCom!. Idealnie się złożyło, bo chciałem, by osobą, która bezpośrednio odpowiada za kontakt z młodzieżą był ktoś, kto sam jest jeszcze uczniem/ uczennicą szkoły średniej. I tak Adam został Ambasadorem BeCom! w Krakowie. Cieszę się, bo z Adamem dobrze się dogaduję i jest bystrym człowiekiem. Adam również zajmuje się grafiką, czego efekty można śledzić w naszych mediach społecznościowych.

 

Czyli BeCom! to na razie tylko Was dwóch?

Zespół powoli się rozrasta. Niedawno dołączyła do nas Kasia Rabiej, która jest moderatorem na naszej Facebookowej grupie BeCom! – Communication Of Youth i Błażej Bugajski, który włączył się w prowadzenie Instagrama i robi zdjęcia ze spotkań. Mam tę świadomość, że inicjatywie, którą wymyśliłem i wspólnie z innymi tworzę, kibicuje wielu ludzi nie tylko z Krakowa. Nie będę ukrywać, że miałem szczęście trafić na wartościowych ludzi, dzięki czemu niebawem czwarte już spotkanie BeCom!

 

Na kogo na przykład?

Oprócz wcześniej wymienionych, to m.in. Mateusz Żmija, student UJ i grafik, opracował dla BeCom! logotyp i zdjęcia w tle, Gabriela Kapera i Oliwia Zaitz wykonały zdjęcia z pierwszego BeCom!, a Karolina Talik z drugiego BeCom!. Cieszę się, że w Instytucie Socjologii UJ, który objął patronat honorowy nad inicjatywą, trafiłem na otwarte osoby, które dostrzegły społeczny sens BeCom! i uwierzyły moim słowom i chęci do działania. Mam tu na myśli przede wszystkim p. dra hab. Marcin Lubasia, dyrektora Instytutu Socjologii, p. dr Aleksandrę Wagner z Zakładu Socjologii Komunikacji Społecznej IS UJ oraz p. dr Annę Szwed.

 

Skąd macie fundusze na organizację spotkań?

Nie mamy pieniędzy, nie mamy też – jak na razie – partnerów, którzy zechcieliby wypożyczyć aparat lub telefon, by zrobić zdjęcia czy nagrać film ze spotkania lub też zapewnić jakieś smakołyki dla młodzieży, czy też wydrukować plakaty. BeCom! to inicjatywa, która opiera się na dobrej woli różnych ludzi. Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego udostępnia salę i sprzęt, prelegenci występują za darmo i tak samo za darmo działa każda osoba zaangażowana w tworzenie BeCom!.

 

Co w takim razie masz z BeCom! ?

[śmiech] To zaczyna być moim ulubionym pytaniem. Po raz pierwszy musiałem na nie odpowiedzieć, gdy znajmy myślał, że BeCom! to moje nowe miejsce pracy. BeCom! daje mi przede wszystkim – choć może niektórym wydać się to banalne – możliwość poznania nowych ludzi, w tym młodzieży, której zdanie i opinie są dla mnie ważne oraz świetnych ekspertów, którzy pojawiają się na spotkaniach. Inicjatywą BeCom! realizuję pewnego rodzaju marzenie o stworzeniu czegoś dedykowanego młodzieży. W końcu sprawdzam się w kilku rolach m.in. organizatora, marketingowca, PR-owca, community managarea, lidera, ale też pedagoga czy moderatora. I przede wszystkim mam dużo frajdy z BeCom!, bo gdy odbywa się kolejne spotkanie, a po nim podchodzi do mnie uczeń i mówi, że chętnie wpadnie na kolejny BeCom! albo tak jak Adam, że chce włączyć się w tworzenie projektu, to nie ma dla mnie nic cenniejszego.

 

 

 

 

Łukasz SzeligaŁukasz Szeliga – na co dzień zajmuje się tworzeniem strategii komunikacyjnych i kreowaniem wizerunku marek w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Ponadto zajmuje się nauczaniem języka polskiego także jako obcego i drugiego. Z wykształcenia filolog. Studiuje m.in. MISH na UJ i podyplomowo marketing internetowy na AGH. Jest pomysłodawcą i organizatorem BeCom! – cyklicznych spotkań dedykowanych młodzieży szkół średnich, na których występują eksperci z branży komunikacji, mediów i technologii.