Dlaczego musisz to przeczytać? Ponieważ to garstka najważniejszych informacji
bez których w żaden sposób nie możesz zacząć przygody z reklamą w Internecie.

Narzędzia, które dostępne są do reklamowania produktów/usług na pierwszy rzut oka różnią się tylko wyglądem. Jednak gdy spojrzymy na nie z drugiej strony, zauważymy że klient (reklamodawca), który kupuje reklamę rozlicza się na różne sposoby.

Zacznijmy od tych najprostszych, z którymi spotkasz się już na początku.

 

MODELE ROZLICZEŃ REKLAMY INTERNETOWEJ:

 

Flat Fee  (FF) –

CO TO ?  płacisz za określony czas wyświetlenia reklamy.
Możesz się rozliczyć za 1 dzień, 2 tygodnie lub nawet 1 rok. Kupując reklamę w FF nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, niezależnie od klików czy wyświetleń.
DLA KOGO?  Reklama najczęściej polecana dla firm, którym zależy na budowaniu wizerunku oraz dotarciu do jak największej ilości użytkowników.
ILE? Cena orientacyjna za kampanię 24-godzinną na stronie głównej Onet.pl kształtuje się od 50 tys. zł.  do 189 tys.zł ( wartości cennikowe ). Przykładem  takiej reklamy w internecie może być kupienie baneru na stronie głównej Onet.pl na 24h. Jeszcze bardziej doraźnym przykładem, ale już ze świata zewnętrznego jest np. kupienie baneru reklamowego na okres 30 dni. ☺


CPM (Cost Per Mille)

CO TO? koszt za 1.000 tys. wyświetleń jednostki reklamowej .
Tak jak przy modelu Flat Fee nie ma żadnych dodatkowych opłat za kliki czy też czas trwania kampanii.
Kampanie w modelu CPM możesz najczęściej zauważyć jako duże bannery umieszczane w górnych częściach stron tzw. Billboard .
DLA KOGO? Kampania polecana dla klientów, którym zależy na dotarciu do szerokiego grona odbiorców jak i budowaniu wizerunku.
ILE? Ceny za 1.000 tys. wyświetleń są uzależnione od serwisu. Może to być kwota 40zł za 1.000 tys. wyświetleń billboardu na stronie głównej wp.pl.
WAŻNE! Na kampanię przeważnie zakładany jest filtr- CAPPING, który nakłada limit wyświetleń na 1 użytkownika.


CPA (Cost Per Action)

CO TO? Akcją możesz nazwać kliknięcie, sprzedaż, rejestrację, dodanie do newslettera, coś co powoduje Twoją akcję względem reklamy/baneru.
Czytając poniżej kojone przykłady, zobaczysz że często model CPA jest przypisywany do innych modeli.
DLA KOGO? Wszystkie sklepy internetowe ( e-commerce), zakupy grupowe, banki internetowe, kantory internetowe itp.
ILE? Przykładowe ceny poznasz w kolejnych modelach.
Wszystkie reklamy w modelu CPA rozpoznasz po charakterystycznej budowie.  Mniejsze logo względem reklamowanego produktu , podanie ceny, umieszczenie przycisku call to action (kup, wejdź, zapisz się itp.) oraz krzykliwe hasła typu „Mega Wyprzedaż”.


CPC (Cost Per Click)/cpa

CO TO?  Rozliczasz się za kliknięcie użytkownika w reklamę. Może to być kliknięcie w baner reklamowy jak również link sponsorowany w Google. Tak jak pisałem wyżej, model CPC powoduje akcję(kliknięcie), dlatego też często nazwany jest CPA.
DLA KOGO? Sklepy internetowe, platformy zakupowe, zakupy grupowe, kantory internetowe, serwisu turystyczne itp.
ILE? Cena za 1 przekierowanie na stronę w większości przypadków uzależniona jest od branży i produktów.
Mogą to być zarówno 2 grosze jak i 10 zł.


CPS (Cost Per Sale) / cpa

CO TO? Prowizja naliczona za sprzedaż w Twoim sklepie.
Pierwszy z trzech modeli reklamy, które niechętnie są sprzedawane przez  portale, wyszukiwarki, porównywarki itp..
DLA KOGO? Przeważnie sklepy internetowe.
ILE? Opłata prowizyjna za każdym razem wyceniania indywidualnie. Najczęściej brana pod uwagę średnia wartość koszyka zakupowego.
Przykładowe wartości 1% do 99% ? ☺


CPL (Cost Per Lead) / cpa

CO TO? Stawka, ustalana przed kampanią, za pozostawienie swoich danych na stronie.
Możesz płacić za pozyskanie danych kontaktowych, adresowych lub adresu e-mail.
DLA KOGO? Dla wszystkich zbieraczy danych np. banki, bazy newsletterowe, ubezpieczenia, pożyczki itp..
ILE? Indywidualna wycena. Ustalona jedna suma za każdego wygenerowanego leada.
Jako przykład mogę podać opłatę 10zł za każdy wypełniony formularz na stronie banku.


CPO (Cost Per Order) / cpa

CO TO? Płacisz zawsze taką samą stawkę za każde złożone zamówienie w Twoim sklepie, niezależnie od ceny produktu.
DLA KOGO? W większości sklepy internetowe, które sprzedają drogie, ekskluzywne  produkty.
ILE?  Wycena indywidualna. Za wygenerowanie sprzedaży na produkt o wartości 3 tyś. zł. płacisz
usługodawcy 200 zł .


Teraz już wiesz jakie masz możliwości, pytanie który model jest dla Ciebie najlepszy?

Nie wiesz? Nic się nie stało napisz do nas. Na pewno pomożemy :)