Przez ostatnie 12 miesięcy aplikacje pozwalające na livestream ze smartphonów budziły sporo emocji.

Mobilny livestreaming otwiera nowe możliwości dla naszej codziennej komunikacji oraz pozwala markom na kreatywną, bardziej autentyczną i angażującą formę serwowania treści.

 

 

1. Livestream apps (Facebook, Periscope, Meerkat)

Po raz pierwszy usłyszałem o Meerkat w marcu 2015 i pomyślałem – wow, mobilny livestreaming! Następnie Twitter kupił Periscope, zanim ten został wprowadzony na rynek (styczeń 2015). Po wypuszczeniu aplikacji, Periscope i Meerkat zaczęły konkurować ze sobą.

“While Meerkat was left to fend for itself when Twitter cut off its API access, Periscope has emerged as a favorite among marketers. The competition is still tight, especially with Meerkat’s recent launch of Cameo with Facebook integration, which holds the promise of connecting brands and influencers in meaningful ways.” – source

Kiedy te dwie marki mierzyły się ze sobą, Facebook pracował nad własną aplikacją livestream. Facebook odpalił Live jako dodatkową opcję w aplikacji Mentions (sierpień), który na początku był dostępny tylko dla osób publicznych i zweryfikowanych stron na FB.

W styczniu 2016 Facebook udostępnił opcję Live dla wszystkich użytkowników w USA – aktualnie można korzystać z tego narzędzia również w Polsce.

“As for when the average user might get broadcast abilities, Live product manager Vadim Lavrusik wouldn’t say, but told me “We think this will be an awesome experience for both public figures and also users. We want to get feedback from both public figures and viewers as we evolve the product.”

 

2. Facebook Live – level up in our daily communication

 

Facebook-Live

 

Myślę, że ta świetna funkcja wniesie sporo świeżego powietrza do facebookowego świata i pomoże ludziom w nowy sposób dzielić się swoimi wyjątkowymi chwilami – przekazując komunikat na żywo.

Prawdziwy boom na mobilne transmisje live dopiero przed nami (Periscope, FB Live, Musical.ly).
W kontekście treści kanały społecznościowe nie będą już służyć wyłącznie do dzielenia się zdjęciami, statusami lub video z naszego życia (dokumentowania najważniejszych chwil). Będziemy przeżywać konkretne wydarzenia wspólnie. Będzie to bardziej spontaniczne, autentyczne i emocjonalne.

Dobrym przykładem jest hit z maską  Chewwbaca, który został obejrzany już ponad 150 mln razy. Ten film, to aktualny rekordzista Facebook Live.

 

 

3. FB live – new tool for brands

Widzę FB Live jako narzędzie z dużym potencjałem – szczególnie teraz kiedy sporo marek nie ma koncepcji jak je wykorzystać. Dodatkowo, to jest coś świeżego, co zdecydowanie przyciąga uwagę odbiorcy.

Prawdopodobnie będę powtarzać to tak długo jak żyję – wszystko opiera się na wnoszeniu wartości do społeczności, którą zbudowałeś wokół kanału marki / swojej osoby. Livestream jest interesujący, ale po pierwszej, drugiej czy trzeciej sesji ludzie przestaną oglądać livestream z samej ciekawości, będą doszukiwać się tam wartościowej treści dla siebie.

Będąc operatorem kanału masz przed sobą wyzwanie by stworzyć ciekawą koncepcję dopasowaną do ludzi, którzy są częścią Twojej społeczności na Facebooku. Możesz pokazywać backstage, relacjonować ważne wydarzenie, dostarczać rozrywki, edukacji lub mixować różne wątki. Najważniejsze, to świadomość tego, że na facebookowy news feedzie walczysz o uwagę odbiorcy, dlatego twój live musi go cyklicznie stymulować.

Wypowiedź, która znalazła się w korespondencji pomiędzy CEO Meerkata Bena Rubina, a jego inwestorami pozwoli nam rzucić trochę więcej światła, na to jak wygląda sytuacja z poziomem tworzonych treści.

“It’s different than sharing photographs — think of it this way: before Instagram, people already knew what constituted a beautiful photo and tried to take them. With live video no one really knows what ‘good’ live video they can create is.” – Ben Rubin, Meerkat CEO
 

 

Zobacz kilka przykładów marek z różnych branż, które wykorzystują FB Live:

 

Kalambury Live – Gazeta.pl

Prawdopodobnie, najbardziej angażujący (ponad 10 tysięcy komentarzy) Facebook Live w Polsce.

 

 

Red Bul Skateboarding

  Dwóch znanych europejskich skaterów: Maxim Habanec i Alex Mizurov wykonują deskorolkowe triki. Co to znaczy dla fanów deskorolki, którzy są targetem livestreamu? Zobaczą skaterów w akcji próbujących wykonać ewolucję deską. Dla osób jeżdżących na deskorolce jest to interesujący widok: czy trik się uda, czy nie, jak będzie wyglądać, jaki będzie kolejny trik – ciągłe budowanie napięcia. Wiele osób oglądających to, będzie czuło, że aktwynie bierze w tym udział, tak jakby fizycznie byli na miejscu.

 

 

Buzzfeed

Eksperymenty na żywo są zdecydowanie cool. Świadomość tego, że oglądamy je na żywo zwiększa atrakcyjność i przykuwa bardziej naszą uwagę niż ten sam materiał na Youtube lub w TV. Kiedy to dzieje się na żywo, jesteś w centrum wydarznia. Nie wiesz czy wszystko pójdzie po myśli twórców lub jaki będzie finał.


Yemini Heritage Week tour of The Met

By uhonorować tydzień Yemeni Heritage UNESCO zorganiowało sesję na żywo, w trakcie której jako widz mogłeś nauczyć się o kulturowym dziedzictwie Yemenu. Podróż po muzeum została poprowadzona przez Paula Zimmermana, specjalizującego się w arakbskiego archeologii i Matta Saba, kuratora sztuki.

Live from Beyoncé X Ivy Park

Beyoncé oficjalnie odpaliła swoją nową kolekcję odzieży – Ivy Park. FB Live został wykonany przez magazyn Elle (sneak preview)

 

 

CNN

Jim Sciutto nadawał na żywo niepodal atomowej łodzi podwodnej (U.S. Navy), która brała udział w ćwiczeniach.

 

 

Facebook vs Periscope

Uważam, że FB Live nie zakończy żywota Periscope. Te dwie aplikacje będą żyć we własnych ekosystemach konkurując o uwagę odbiorcy, co powinno pozytywnie wpłynąć na oferowany przez nich produkt.

Periscope nadal ma duży potencjał do działania w trakcie eventów, konferencji czy w wyjątkowych okolicznościach. Dlaczego? Ponieważ DNA Twittera spisuje się znakomicie w takich sytuacjach (mówimy o rynku globalnym, a nie tylko polskim).

Niestety Meerkat zdecydował na zmianę kierunku rozwoju swojej aplikacji. Dwóch dużych graczy zaimplementowało livestream do swoich ofert, co spowolniło wzrost aplikacji.

Mobile broadcast video hasn’t quite exploded as quickly as we’d hoped. The distribution advantages of Twitter/Periscope and Facebook Live drew more early users to them away from us and we were not able to grow as quickly alongside as we had planned.” – Ben Rubin, Meerkat CEO

 

 

 

Mateusz_PaszkiewiczAutorem tekstu jest: Mateusz Paszkiewicz
New Media Specialist

Od ponad 8 lat zajmuje się marketingiem. Prowadził własne dwujęzyczne media skierowane do młodego odbiorcy. Był odpowiedzialny za planowanie i realizację działań marketingowych dla marek obuwniczych, odzieżowych oraz brytyjskiej firmy IT. Wdrożył i był odpowiedzialny za obsługę TVN24 na Snapchacie (strategia i treści).

Aktualnie pracuje nad wdrożeniem i koncepcjami Facebook Live dla Gazeta.pl.

Szkoli i udziela konsultacji z zakresu nowych mediów.

Cyklicznie publikuje na swoim Linkedin oraz blogu (matpaszkiewicz.com).